Udenadslæren, der blev glemt.
Kirsten Halkjær fortæller om sin skoletid i Gram.
- Afskrift efter Skolehistorie(r) s. 26-28 -
Gram skole 1953. Udl. af Hans Møller.
Kirsten begyndte i skolen den 1. april 1958. I det år var der 10 elever i den lille klasse. Her gik man i 3 år. I den store klasse var der 18 elever, og her var man i 4 år. Kirsten blev udskrevet til Virring Skole den 13. august 1962.
Det sidste år, Kirsten gik i skolen, var der 16 elever i den lille klasse og 6 i den store klasse. Gram Skole havde kun 1 lærer, Olaf Raskmark.
Jeg blev indskrevet i skolen den 1. april 1958 sammen med 5 andre grambørn. I lille klasse, som vi gik i de første 3 år, var vi 10 elever. Derefter fulgte store klasse i 4 år. Jeg forlod dog skolen 13. august 1962 og fortsatte i Virring Skole. Da var vi kun 7 elever i store klasse.
I Gram Skole havde vi een lærer, nemlig Olaf Raskmark.
Den første skoledag husker jeg. Min mor var med. Alle fik en skrivebog, blyant og et viskelæder. Vi skulle øve A- eller I-buer. Vi var der ikke mere end een time. Det var jeg meget skuffet over.
Vi lærte en lille sang, som vi sang hver dag inden vi gik hjem. Den lød sådan her:" Nu er timen til ende, og fra skole vi gå. Hvad vi lærte derhenne, skal vi nok huske på."
Når vi mødte om morgenen, var det almindeligt, at vi stod op ud for vore pladser, og vi satte os ikke ned, før læreren sagde, at vi måtte.
I gymnastiktimen elskede vi at spille rundbold, når vejret tillod det.Det var dejligt med frisk luft og lidt konkurrence om, hvem der kunne vinde. Selvfølgelig var det altid "trals", når der skulle vælges hold. Der var en vis prestige i at blive valgt først, for det betød, at man var god til at have på holdet. Det var oftest, jeg blev valgt til sidst.
Historietimerne var præget af en del udenadslæren, f.eks. kongerækken. I dag kan jeg ikke huske dem overhovedet. Det samme gør sig gældende med salmeversene. Det var også udenadslære. Dem husker jeg heller ikke i dag.
I frikvarterene legede vi tik, kluddermutter, boldspil, sneboldkamp osv.
Det var selvfølgelig afhængigt af årstiderne. Jeg husker, at undervisningen er blevet tilsidesat, og at vi drog ud med vore kælke for at kælke på bakkerne ved Pilbrodalen.
Om sommeren kunne vi også få tiden til at gå med at stjæle pærer fra pæretræet. Så blev der ballade, det vidste vi, men vi gjorde det alligevel.
Vi havde også et lille bibliotek, hvor vi kunne låne bøger med hjem. Når bøgerne blev for gamle og slidte, fik vi lov til at købe dem for næsten ingen penge. Der fik jeg grundlagt min læselyst.
Der var også et skab med udstoppede fugle og dyr. Det skab lugtede mærkeligt, syntes vi. Der var også få redskaber fra stenalderen i skabet.
Der var også en årlig skoleudflugt. Jeg kan huske, at vi har været i zoologisk have, Himmelbjerget, tur til Tyskland samt Skagen og den tilsandede kirke. Det var altid et dejligt afbræk i det daglige skoleforløb.
Vi var til eksamen eller årsprøve en gang pr. år. Vi skulle lave en lille tegning. Der var diktat og regnestykker. Jeg kan huske, skolekommissionen en gang har overværet en årsprøve. Jeg kan huske, jeg blev spurgt om et eller andet. Formentlig har jeg svaret korrekt, for jeg var meget stolt bagefter. Inden var der en mase kriller i maven.
Jul, fastelavn og dilettant blev afholdt i forsamlingshuset. Til jul havde vi et kæmpestort juletræ, hvor hele familien var med. Raskmark læste julehistorie, vi sang sanglege (Bro,bro brille, Tornerose var et vakkert barn... Jeg gik
mig over sø og land). Vi fik godtepose. Til sidst var der dans.
Med hensyn til den daglige skolegang kan jeg tænke tilbage med stort set begejstring. Vi var en lille overskuelig flok, som alle kendte hinanden på godt og ondt. Jeg var meget glad for Gram skole.
Frederik Jacobsen var ansat ved Gram Skole i 40 år fra 1913 til 1953. Han beskrives som en beskeden mand. En god taler og fortæller, der ikke skamroste folk.
Olaf Raskmark rejste fra Gram Skole den 1. september 1962. Da var der 16. Gram Skole blev nedlagt ved sommerferien 1963. Fra Raskmark flyttede til sommeferien, var Inge Due vikar ved skolen.
Da det blev bestemt, at skolen endelig skulle nedlægges, var forældrene interesseret i at vide, hvor lang tid børnene skulle gå i Stilling Skole. Da man ikke kunne love, at børnene kunne tage mere end 5. klasse, valgte mange forældre at flytte børnene til Skanderborg, inden skolen endelig blev lukket.
---
Førstelærere ved Gram skole: